donderdag 21 augustus 2008

Dienst (10 jaar) na verkoop

Als leuk gevolg van de groeiende naambekendheid van onze blog, worden wij steeds vaker getracteerd op gratis producten. Zo kregen wij laatst een oude kleerkast van mijn ouders. Het was een ikeakast van een goed jaar, daterend uit de tijd waarin ikea er nog alles aan deed om hun meubels een rustiek karakter te geven. Voor nieuwsgierigen, hij leek een beetje op deze.

Omdat de kast in gedemonteerde toestand was en we de originele handleiding niet hadden, hebben we ons voor de montage laten inspireren door de handleiding van de Aspelund die je kon downloaden op de ikeawebsite. Dat lukte aardig, maar na een tijdje knutselen ontdekten we dat er enkele cruciale onderdeeltjes ontbraken. Ik kan er geen precieze naam op plakken, maar ze pasten perfect binnen het gamma van schroeven, pluggen, moeren en bouten.

Toen zijn we maar met onze gedownloade handleiding naar de ikea gegaan. Een aardige man, Laurent genaamd, wilde ons graag helpen. Hij vroeg welk onderdeel precies ontbrak en we toonden hem de handleiding en wezen de schroefachtige aan. Helaas waren ze niet meer in voorraad, maar hij kon ze wel nabestellen. Toen de ikeamedewerker de naam "Aspelund" wilde invoeren in zijn computer, zeiden we dat deze handleiding eigenlijk niet bij onze kast hoorde. Dat was een probleem, want op die manier konden we niet zeker weten of we wel de juiste schroefachtigen bestelden.

De man vroeg hoe onze kast dan wel heette. Dat wisten we niet meer, want het was al een oude kast. Dan vroeg de man hoe oud onze kast was. Ook dat wisten we niet, maar we gokten een jaar of tien. Toen gebeurde er iets wonderlijks. De man trok een (ikea)kast open en daarin zaten alle ikea-catalogi van midden de jaren '70 tot nu. Hij nam de catalogus uit 1999 en gaf die aan ons met de boodschap te zoeken of onze kast erin stond. Even later hadden we hem gevonden en op basis van de echte naam van de kast zou de ikeamedewerker in de loop van de week proberen uitpluizen welk onderdeel wij precies misten. En ja, precies een week later zat er een enveloppe van de ikea in onze bus met daarin de juiste onderdeeltjes. Dat is nog eens een service, nietwaar?
Én helemaal gratis.