zondag 18 mei 2008

De concurrentie

Dat we niet alleen zijn met ons gratis verhaal, is niet te verwonderen. Gratis is nu eenmaal iets wat aanslaat, en zeker in tijden van recessie. Het is dan ook niet meer dan normaal om zo nu en dan is te kijken wie onze directe concurrenten zijn, en waar zij mee bezig zijn.

Een overzicht


gratis.be heeft natuurlijk een mooie dommeinnaam, wat een groot voordeel is voor een website. Er staat op de site ook erg veel informatie over gratis dingen. Hun actieterrein lijkt heel breed. Je kan er zowel terecht voor gratis openingsdagen van musea als voor gratis staaltjes van producten, gratis webtoepassingen,... Kortom, te veel om op te noemen, maar wel mooi ingedeeld in categorieen.
De site lijkt volgens mij echter te veel op een telefoonboek van gratis dingen. Het is gewoon niet duidelijk afgebakend waar de grens ligt. Onder gratis aanbiedingen verstaan zij bijvoorbeeld ook catalogi van postorderbedrijven. Dit is denk ik toch vatbaar voor discussie, niet?
Bovendien hebben zij natuurlijk niet alle dingen zelf uitgeprobeerd, en staat er niets over gratis ervaringen.
Toch denk ik dat ik binnenkort deze site is verder ga uitpluizen, misschien vind ik er wel iets leuk om te proberen, waar ik dan iets over kan schrijven.

de Nederlandse tegenhanger gratis.nl dekt de lading niet helemaal. Er zijn wel een aantal gratis dingen te vinden, maar zijn toch misleidende postorderaanbiedingen en kortingen die de plak slaan. Er staat zelfs informatie op die helemaal niets met gratis te maken heeft.

Gelukkig zijn er ok in Nederland waardige alternatieven. Ik heb er twee goed uitgebouwde gratis websites gevonden, waarvan de ene al wat breder georienteerd als de andere, met onder andere ook kortingbonnen enzo. Erg interessant voor als je in Nederland woont en gratis producten wil.
Toch ook hier vooral lijstjes van gratis producten, en weinig ervarigen.

Geen opmerkingen: